De Gouden Giraffe Event Awards manifesteert zich als impact award en draait daarom om de effectiviteit en ROI van een evenement. Natuurlijk spelen creativiteit, innovatie, duurzaamheid en originaliteit ook een rol in de jurering, maar onderaan de streep telt boven alles één ding: welke meerwaarde had het event voor het opdrachtgevende bedrijf (of organisatie)? Een Gouden Giraffe waardig evenement zou moeten voldoen aan de volgende punten:
Voorbeeld inschrijfformulier
- Een duidelijke aanleiding voor het evenement.
- Heldere hoofd- en subdoelstellingen die SMART-geformuleerd en dus meetbaar zijn.
- Een afgebakende doelgroep.
- Duidelijke randvoorwaarden (wat voor soort event is het, wat is het budget en wat is het gewenste effect?)
- Een heldere onderbouwing waarom u binnen alle mogelijkheden van marketing- en communicatie heeft gekozen voor een event/live moment.
- Een evenement met een goed doordacht voor- en natraject, vaak als onderdeel van een marketing- en communicatietraject/ campagne.
- Een evenement waarbij is nagedacht over de strategische rol van het event en de toekomststrategie van uw merk/bedrijf/organisatie.
- Een creatief en onderscheidend concept waarbij is nagedacht over de touchpoints (hoogtepunten in een concept) voor een optimale customer journey, gekoppeld aan uw doelgroep/doelstelling.
- Een logische opbouw van het programma waarbij de onderdelen passend zijn bij de doelgroep en de doelstelling van het evenement.
- Aantoonbaar resultaat/ROI/gedragsverandering: wat was de meerwaarde voor de opdrachtgever?
- Ongeacht het soort evenement, en de mate van originaliteit/creativiteit, is het allerbelangrijkste dat u bovenstaande keuzes kunt onderbouwen gedacht vanuit de doelgroep en de doelstelling.
Voorbeeld inschrijfformulier
- Geef een korte omschrijving van jouw brand event
- YouTube URL aftermovie van het event. Deze video wordt ook gebruikt bij de publicatie van jouw event.
- Doelgroep en omschrijf deze doelgroep (max 250 woorden)
- Aantal personen / contacten (Waar mogelijk de verdeling: Hoeveel direct fysiek, hoeveel direct online en hoeveel eventueel in het natraject?)
- Beschrijf het concept van het brand event en hoe dit aansloot bij de doelstelling en de doelgroep.Benoem specifiek hoe het concept doorgevoerd is, hoe het naar de deelnemer experience vertaald is en beschrijf welk innovatieve/creatieve aspecten gebruikt zijn om het effect van het brand event te vergroten (max 400 woorden)
- Wat was de hoofddoelstelling van het brand event? (beschrijf deze zo concreet mogelijk - max 200 woorden)
- Wat waren de eventuele subdoelstellingen? (beschrijf deze zo concreet mogelijk - max 400 woorden)
- Hoe ondersteunt het voor- en natraject de doelstellingen? En geef hierbij aan welke mediamix is ingezet.
- Waarom is er – op basis van de doelstellingen - gekozen voor een brand event?
- Hoe past dit in de strategie van de organisatie?
- Wat was het concrete resultaat van het brand event. (beschrijf per hoofd- en subdoelstelling wat de impact was en hoe dit is gemeten/aangetoond)?
- Hoe zag het traject/de campagne rondom het evenement eruit? (Omschrijf hier de strategische waarde van het live moment. In andere woorden: waarom was het event meer dan een moment…)
- Hoe is of wordt de data voortkomend uit de het brand event gebruikt en wat is/was daarvan de toegevoegde waarde voor de organisatie?
- Wat was het totale budget voor het brand event? (inclusief eventuele barters en sponsoring)
- Wat was het budget per persoon?
- De case moet worden ondersteund met:
- Briefing van opdrachtgever eventueel draaiboek
- Beeldmateriaal (maximaal 15 foto' s) of materiaal dat de communicatie rondom de inzending illustreert (bijvoorbeeld uitnodigingen, flyers etc.)
- De event video als los document (maximaal 2 minuten, wordt ook gebruikt als aftrap van jouw LIVE Pitch op 29 mei)